Иновация

Резултати в: ИНОВАЦИЯ

Класация

Исторически парк, намиращ се на 33 км от Варна, в село Неофит Рилски, е културно-исторически комплекс, предлагащ пълен набор от услуги – тематични атракции, съчетани с възможности за хранене, отдих и провеждане на различни развлекателни мероприятия, тийм-билдинг игри, студентски практики, дейности с образователна насоченост, отделни корпоративни събития, частни партита, музикални и театрални прояви, концерти, декори за кино продукции и много други.

Исторически парк се отличава с:  

Автентичната архитектура – строи се само с автентични материали от епохата – камък, дърво, мрамор и керамика.

Той е не само най-големият, но и единственият атракцион, който обхваща толкова дълъг период от време и толкова значими за човечеството събития
и епохи. Според най- голямата организация в света за открити музей ЕХАRC, Исторически Парк е единствен по рода си и по своята мащабност проект и е революционен, защото обединява културата със забавлението.

Цялостно изживяване на своите посетители с трайно и наситено въздействие върху всички сетива – визуални, аудио и кинестетични, с потапяне в
атмосферата на различни исторически периоди и съчетаване на културен, религиозен, винен, гурме, приключенски и други видове туризъм.

През 2021 година Исторически парк организира и проведе редица събития без аналог:

1. Исторически парк проведе единствената в света изложба за историческа живопис на тема „Българската азбука и нейното разпространение по света“. В изложбата взеха участие над 300 художници от 20 държави.

2. Исторически парк проведе първия МЕЖДУНАРОДЕН АНТИЧЕН И СРЕДНОВЕКОВЕН ФЕСТИВАЛ ,,НОВО НАЧАЛО‘‘ По време на фестивала бяха пресъздадени бита и културата, военното дело и обичаите на хората населявали българските земи, от Античността и времената на блестящата тракийска цивилизация до залезът на вековното Българско средновековно царство в края на XIV – XV век. Участие в събитието взеха сдружения за историческа реконструкция, свободни реконструктори, майстори занаятчии, музиканти и творци от България, Русия, Унгария, Полша, Румъния, Молдова, Словакия, Турция, Сърбия.

3. През 2021 г. Исторически парк организира и първия Международен фестивал на традиционната храна. Всички посетители на обекта се срещнаха с  пазители на кулинарните традиции и опитаха забравени вкусове и научиха много за кулинарната култура по нашите земи.

4. През 2021 г. проведохме и II.Международен турнир по стрелба с традиционен лък в който участваха съвременните пазители на древното изкуство. Чрез автентичната обстановка в Исторически парк, разнообразните и предизвикателни дисциплини, взимащите участие именити стрелци и новоизгряващи звезди, турнирът се нареди сред най-престижните в света. Българската федерация по стрелба с лък, с чиято подкрепа ще беше проведен турнира е доказателство за високия статут на международното събитие.

Грижа за природата – Исторически парк е единственият обект с изцяло биоразградими отпадъци, както и прилага други техники за устойчиво развитие. Част от нашата политика в тази посока е и кампанията „Посади дърво и остани във вечността“ в която заедно с наши привърженици засадихме над 300 броя дръвчета.

Насоченост към възстановяване на човешкото здраве – паркът предлага възможности за рекреационни дейности като отдих в обширните паркови пространства, близост до вода, хипотерапия, здравословна храна и екологично настаняване без аналог!

  • Разполага с голям безплатен паркинг и станции за зареждане на електромобили;

  • 0,5 км от автомагистрала „Хемус“, при съществуващ пътен възел;

  • 25 км от летище Варна – входяща точка за чуждестранни туристи;

  • 35 км от порт Варна – входяща точка за морски круизни туристи;

  • 40 до 120 км от големите черноморски курорти в България;

  • 150 км от порт Бургас – входяща точка за морски круизни туристи;

  • 160 км от порт Русе – входяща точка за круизни туристи по р. Дунав.

Исторически парк представлява неповторима възможност за съхраняване и популяризиране на многопластовото културното наследство по нашите земи, което в съчетание с трайните тенденции на развитие в туризма и повишеното търсене на културно-исторически забележителности в световен мащаб ще доведе до разработването на своеобразна „златна жила“ в този бранш.

За повече информация:

Музей „Етър“ вплита иновации и традиции

Защо музей „Етър“ заслужава наградата в тази категория?

За туристическия сезон през 2021 година музей „Етър“ разработва иновативен подход за работа, съобразен с влиянието на Ковид кризата върху всички субекти в туристическата индустрия. В резултат на него музеят обогатява събитийния си календар и успява да увеличи броя на туристите – 131 919 души до края на месец октомври 2021 г. За сравнение през цялата 2020 г. туристите в музея са 115 424.

Избраният подход има за цел:

• да внедри нова собствена марка услуги и продукти.
• да стимулира индивидуалните и семейни посещения.
• да подкрепи и промотира българските занаятчии и други носители на нематериалното културно наследство, свързано с бита и поминъка.

Създават се музейните рисувани герои-гидове Радумко и Гиздана. Те са с водеща роля в новосъздадените целогодишни интерактивни образователни игри, предназначени за малки групи и семейства. През летния сезон се предлага „Гатанките на Радумко“, а през зимния – „Ключовете на Радумко“. За празниците Гергьовден и Еньовден има специални издания на игрите – „По Гергьовден с Радумко“ и „По Еньовден с Радумко“.

Продадени са 573 игри. Раздадени са и толкова награди на участниците.

Целта на играта е да предложи на посетителите да следват определен маршрут, да откриват специални места в музея и да отговарят на въпроси. Игрите са отпечатани в книжни тела, които туристите получават след закупуване на специален билет. Героите Радумко и Гиздана се появават и в книжката „Радумко разказва: От вълнената нишка до сукмана и потурите“, предназначена за деца от 7 до 12 години и отпечатана в тираж 1000 броя. Тя позволява самостоятелно или в малка група да се разглежда тематично музея и да се участва в творчески работилници.

В постоянните музейни експозиции и като част от различни временни изложби образът на Радумко предлага достъпна информация за младите посетители.
Марките „Радумко“ и „Гиздана“ се налагат и в предлагането на музейни сувенири, чрез разработена специална серия шоколади без захар – фин млечен и натурален, както и при брандирането на чаши с техните образи. Освен „детските“ шоколади по 50 гр. в Дюкяна на музея се предлагат и стандартни шоколади по 90 гр. брандирани с логото на институцията. Пак там посетителите могат открият Подаръчен ваучер за участие в работилница „Открий какво умееш“. Продуктът може да бъде закупен и он-лайн. Той е създаден с цел привличане на нови публики и осигуряване на допълнителни средства.

Друго иновативно решение на музей „Етър“ през 2021 г. е новата тема в Третото издание на националния конкурс за плашила. Тя е със заглавие „Да изплашим коронавируса!“. Участие в тази категория вземат 26 плашила, като общия брой получени са 57. Най-добрите образци са експонирани на открито и привличат посетителите да се снимат с тях.

През настоящата година музей „Етър“ прилага иновативна форма за подпомагане на българските занаятчии. В четири уикенда през месеците юли и август на открито се провеждат тематични занаятчийски изложения базари с демонстрации на традиционни занаяти, свързани с обработката на глина, камък, кост, дърво, метал, кожа. Инициативата се нарича „Добра среща, добри наплати“.

29 майстори занаятчии от различни краища на България показват своите умения. Всеки един от тях е представен от музея и в социалните мрежи.
10 838 посетители се възхищават на тяхната сръчност.

За първи път на 4 – 6 септември 2021 г. се провежда национално изложение базар „Вплетени традиции“ за ръчно направени изделия от слама, ракита, повет, беленица, леска, коноп, камъш, вълна, памук. Целта е да се подпомогнат хора, които практикуват умения в домашни занятия от миналото, а посетителите да опознаят детайли в изработката и да си закупят измайстореното.

28 изложители от цялата страна участват в събитието.

6880 посетители съпреживяват техните умения и провокират своите творчески заложби.

Защо приложихме иновативния подход ?
– Да запазим здравето на посетителите.
– Да подпомогнем финансово занаятчиите в страната.
– Да добавим нови, атрактивни сувенири и приложения.
– Да станем още по-привлекателни за семействата с деца.
– Да представим възможност за по-емоционално и творческо участие в традициите.
– Да популяризираме още по-добре различните занаяти и домашни занятия.
– Да се справим с Ковид предизвикателството и да продължим да посрещаме посетители.
– Да покажем малко познати места в музея.
– Да съдействаме за укрепване на връзката между поколенията.

Всяка година музей „Етър“ обмисля своята политика към туристите от страната и чужбина, като се стреми тя да бъде съизмерима със световните тенденции. През 2021 г. приложихме иновативен подход, съобразен с критичната ситуация в туристическия бранш. Силно вярваме, че усилията ни ще бъдат оценени.

МЕЖДУНАРОДEН ДЕН НА МАВРУДА

Международният ден на мавруда е инициатива на Българската асоциация на винените професионалисти, с цел да се превърне в ежегодно общностно събитие, което да допринесе за популяризирането на българските винени райони, винено-кулинарния и събитиен туризъм, винопроизводството, културата и традициите сред местни и чуждестранни гости и потребители.

Символично посветена на древния местен сорт „Мавруд“, иновативната инициатива включва определянето на официален Ден на мавруда: 26 октомври, който да се чества ежегодно; богата образователна и събитийна програма в страната и активности в чужбина. Цялостната организация и комуникационната стратегия се изграждат по начин, който да насърчава и подкрепя инициативи и дейности не само на датата 26 октомври. Стремежът на БАВП като организатор е партньорите и участниците по естествен път да надградят събитието, посвещавайки цялата седмица и месец на българското вино и винено-кулинарен туризъм.

Международният ден на мавруда е включен от Министерство на туризма в Календара на събитията с туристическа насоченост в България за 2021 г. Събитието отговаря на мисията и визията на Годишната програма за национална туристическа реклама 2021, представяйки България като безопасна, сигурна и предпочитана дестинация за специализиран, винено-кулинарен туризъм, предлагаща целогодишно устойчив, разнообразен и висококачествен туристически продукт. Специализираните видове туризъм, като винено-кулинарният и събитиен, помагат за насърчаване на вътрешния туризъм и входящия туристопоток от съседните страни, помагайки за по-бързото възстановяване на бранша от последиците от пандемията Covid-19.

Степен на иновация: Разработваната иновация представлява новост на националния пазар и превъзхожда съществуващите алтернативните решения. В България до момента не е създаван подобен иновационен и комплексен продукт, отговарящ на критериите за общностно събитие и фокусиращ вниманието към специализирания винено-кулинарен туризъм. Макар и създаден по примера на съществуващите в Европа и света дни на местни сортове, целящи да привлекат внимание към дестинациите, Международният ден на мавруда до голяма степен превъзхожда европейските алтернативи чрез интерактивният и модерен начинът на представяне на инициативата чрез създаденият за целта информационен, двуезичен сайт: www.mavrudday.com

Ефект от иновацията: Представената иновация е повлияла положително за повишаване конкурентоспособността на туризма на национално равнище чрез съвременна маркетинг кампания, достигането до голяма и заинтересована аудитория в 19 държави.

Иновациите, реализирани чрез инициативата Международен ден на мавруда
Иновативни маркетингови и технологични подходи – ефективно и комплексно използване на съвременни дигитални инструменти

Разработка на динамичен, двуезичен информационен сайт, посветен на Международния ден на мавруда: www.mavrudday.com.

Стрийминг на тематична онлайн дискусия, публично излъчена на 26 октомври през дигиталните канали на инициативата. В дискусията участваха български експерти, професионалисти във всеки един етап от пътя на виното: от лозето до потребителя. Един от основните акценти беше ролята на HoReCa сектора, винените региони, възможностите и потенциала на винено-кулинарния туризъм.

На 28 октомври се проведе специална онлайн дегустация, водена от Caroline Gilby, Master of Wine, за представители на чуждестранни журналисти и блогъри.

Активна кампания през социалните мрежи за популяризиране на Международния ден на мавруда.
• Facebook профил
• Instagram профил
• YouTube канал

Иновативен подход за сътрудничество с местни общности, администрация и организации – системен подход при организиране и реализация на общностната инициатива Международен ден на мавруда.

Иновативни начини за популяризиране или представяне на даден туристически обект/атракция или дестинация – чрез преживяване.

Търговски център Приморски – бутикова сцена за изкуство и култура „Часовниковата кула“: Арт пространството в Търговски център „Приморски“ е нова сцена за културни събития с вход свободен в курорта Св. св. Константин и Елена. Отворило врати през лятото на 2019 година, за краткото време мястото се превърна в една от най-атрактивните сцени на изкуствата по Черноморието. Вътрешният двор и кафенето около амфитеатралната сцена са уютно място за срещи. Атмосферата на уединение и вътрешните пространства, носещи чара на малките уютни крайморски градчета, се радва на изключителен интерес от страна на посетителите. Мястото е център на бутикови концерти, класическа музика, оперни, оперетни и балетни камерни спектакли, стрийт денс, фолклорна програма. Те са част от събитийния календар на Св. св. Константин и Елена, зрителите имат свободен достъп до концертите, а събитията дават допълнителна добавена стойност на туристическия продукт в морския курорт. Изявите се радват на голям интерес и посещаемост от български и чуждестранни гости. През 2021 г. Сцена „Часовниковата кула“ бе домакин на множество събития, като за първи път тук се проведоха и концерти по линия на Международния музикален фестивал „Варненско лято“, с участието на млади виртуози от различни краища на света. Традиционно сцената е домакин и на Празниците на гроздолечението и виното в курорта, които преминават с атрактивни винени дегустации, балетна и оперетна програма, песни от известни мюзикъли, поп-рок изпълнения. Това е е иновативен туристически и маркетингов подход за привличане на клиенти, иновативна анимация и иновативен начин за представяне на дестинацията. Прилага се иновативен подход към комуникацията с местните общности и допринася за повишаване на културното и духовно развитие. Бутиковата сцена за изкуство и култура в Търговски център Приморски може да бъде разгледана като двигател на нова жизнена сила в общността, който постави началото на силно взаимодействие между хората в нея. Познаването на целевата аудитория е отправна точка за изграждането на индивидуални маркетингови стратегии за популяризиране на дестинацията.

Проектът е разработен целенасочено с иновативен подход – като отворена система, свързваща в мрежа различни културно-информационни ядра в един град, в различни градове и в различни страни. Реализирани са първите три обекта в България от проекта и първите два обекта в Сърбия. Предстои развитието му с включване на нови, различни места, всяко едно от тях със своята самобитна стойност,  ясна структура, видими отговорности за ефективното му функциониране и резултати в полза на общностите.

ХЕТЕРОТОПИИ Е ПРОЕКТ ЗА СЕРИЯ ОБЕКТИ, СВЪРЗАНИ В МРЕЖА.
Проектът е разработен целенасочено с иновативен подход – като отворена система, свързваща в мрежа различни културно-информационни ядра в един град, в различни градове и в различни страни. Реализирани са първите три обекта в България от проекта и първите два обекта в Сърбия. Предстои развитието му с включване на нови, различни места, всяко едно от тях със своята самобитна стойност, ясна структура, видими отговорности за ефективното му функциониране и резултати в полза на общностите.

СИЛАТА НА ТОЗИ ПРОЕКТ
е в това, че той надхвърля измеренията на туризма във формата, в която е популярен, надхвърля и локалните пространства като предлага нова концепция за развитие на градовете. Отваря вратата към градовете на бъдещето и хората в тях. Създава модел за градско развитие, който преосмисля начина, по който живеем. Свързва в отворена мрежа специфичните локални културно-информационни ядра в града, трансформира града в отворен град и генерира мрежа от самобитни отворени градове.
Този проект не създава самоцелно единични атракции, които да привличат туристи. Той фокусира вниманието и усилията на институциите и общностите върху осъзнато-силните ядра в града, в общината, в страната като целево (ad hoc) ги развива и включва в мрежи. По този начин осигурява възможността за трансформирането на останалата част от средата самоорганизиращо се от живия интерес на различните общности по начин и със средства, адекватни на съвремието.

КЛЮЧОВАТА ТЕМА НА ПРОЕКТА
е преосмисляне и пресъздаване с мисъл, вкус и адекватна функция на всяко градско пространство така, че да дари живо, смислено, обогатяващо преживяване на града, както от жителите му, така и от гостите, които той посреща.

Реализирането на проект „Хетеротопии“ допринася за повишаване на туристическата атрактивност на различни културно-информационни ядра, включени в трансгранични мрежи за взаимодействие и сътрудничество и инвестиращи в развитие на социалния капитал на Община Ботевград за насърчаване устойчивото развитие на културен туризъм и природата в града, за подобряване качеството на живот в и стимулиране процесите на опознаване, разбиране и интегриране на общностите в общото европейско културно-информационно пространство.

Проектът дава модел за изграждане на устойчив туризъм въз основа на създаване на социални ядра и използването на интерактивни подходи за представяне на културно-историческото наследство. Автори на проекта са арх. Мариела Андреевска, Рени Лазарова и Евелина Донкова. В пълната разработка и реализацията на проекта участват над 120 човека.

Дейностите, реализирани в рамките на проекта, целят повишаване туристическата атрактивност на следните културно-информационни ядра:
• Часовникова кула – Ботевград
• Исторически музей – Ботевград
• Промотиращ център – Ботевград

В рамките на проекта са реализирани следните мерки за повишаване на туристическата атрактивност:

Експониране и социализиране на Часовникова кула

Часовниковата кула е архитектурно-строителен паметник на културата с национално значение от 24.10.2006 г. и е един от 100-те национални туристически обекта в България. Със стройните си пропорции и оригинално архитектурно разчленение, значителна абсолютна височина от 30 метра, градската Часовникова кула на Ботевград е изградена като свободно стоящо тяло, най-високата в България, а най-вероятно и на целия Балкански полуостров.
Предприетите действия за експониране и социализиране на часовниковата кула са методично продължение на извършените в периода 2010-2014 година дейности по „Възстановяване, консервация и реставрация на часовниковата кула в Ботевград“ и въвеждането й в експлоатация.
Обособена е алтернативна сцена, имаща за цел да изведе Часовниковата кула в ново измерение – от стационарен знак-идентификатор за града в пространство за култура, ангажирано с развитието на идентичността на общността. Пространството за култура е създадено във вътрешността на Часовниковата кула и в прилежащото й екстериорно пространство, чрез обособяване на прилежащи сцени в площадната настилка.
От вътрешността на Кулата са премахнати всички ел. инсталации, поставяни през годините и е изградена нова инсталация, съобразена с всички противопожарни изисквания.
Подменено е художественото осветление на фасадата и е изграден мостик, над непосредствено разположения шадраван, за по-лесен достъп до входната врата.
Безопасно изкачване – Туристите и гражданите могат безопасно да се изкачат до часовниковия механизъм във вътрешността на кулата. Това е възможно, благодарение на монтираното въже покрай стълбите и съвременното обезопасително оборудване, което е налично в обекта.
Виртуален перископ – В приземния етаж на Часовниковата кула е поставен монитор /информационен кьоск/, който в реално време, излъчва картина от върха на кулата, където са поставени четири броя камери. По този начин всеки има уникалната възможност да разгледа Ботевград от 30 метра височина, дори намирайки се в подножието на Часовниковата кула.

Аудиовозиален спектакъл – През 2021 г. за първи път, Часовниковата кула се превърна в домакин на грандиозен аудиовизуален спектакъл, включващ 3D мапинг и светлинно шоу, прожектирани върху фасадата на архитектурния паметник.

Реализиране на Музей на открито в Ботевград

Исторически музей Ботевград е обявен за държавен музей през 1952 г. През 2011 г. за музея се реконструира и надстроява самостоятелна сграда. Концепцията за развитие на музея от 2017 г. предвижда три етапа:
– Подобряване базата на класическия исторически музей
– Създаване Музей на открито;
– Създаване на Виртуален музей – музеят на бъдещето.

Музеят на открито е открит на 22-ри септември 2021 г. Има за цел да покаже и да отпразнува, съпреживявайки отново, богатата и разнообразна история на Ботевград и околностите му с местните жители и посетителите на града. Музеят е реализиран екстериорно, около съществуващата сграда на Историческия музей в града, и включва три сектора – постоянна експозиция, временна експозиция и лекториум под небето.
Музеят на открито е своеобразна сцена за провеждане на обществени, културни и образователни мероприятия. Работното му е време е идентично с това на Историческия музей в града, като през останалата част от денонощието, мястото привлича разнообразни посетители, предоставяйки възможности за отдих, развлечение и забавление.

Екстериор и технологично оборудване на Промотиращ център – Център Хетеротопии
Промотиращ център – Ботевград е ново звено в конструкта на общинската администрация с информационно-комуникационна функция, обединявайки в общ фокус дейността на експертите в сферите култура, туризъм и общински медии с цел промотиране бранда Ботевград.

Център Хетеротопии има за цел да бъде механизъм и среда едновременно за комуникацията между различните културно-информационни ядра, включени в трансгранични мрежи за взаимодействие и сътрудничество, които инвестират в развитието на социалния капитал и работят за стимулиране на процесите по опознаване, разбиране и интегриране на различните общности в общото европейско културно-информационно пространство.

Обединява промотиращия център /туристически гид-център, телепрезънс зала и пространство за съвременно изкуство/ и две екстериорни пространства – атриум на промотиращия център и свързаната с него площадка-подход от часовниковата кула

Разработеният проект е част от приетата Стратегия за устойчиво развитие на туризма в Община Ботевград 2019 – 2025 г., разработена от д-р Десислава Алексова, гл. асистент в Международно висше бизнес училище (МВБУ) – Ботевград, член на: Българска туристическа камара, Асоциация на парковете в България, Консултативeн съвет към министъра на туризма.

Проектът е иновация не само на националния пазар, превъзхождаща съществуващите алтернативни решения, но е и модел приложен в партньорство с Исторически музей Лесковац при трансгранично сътрудничество.

Летен фестивал “Опера на върховете – Белоградчишки скали”

Туристически фестивал-събитие, създаден от Софийска опера и балет в сътрудничество с община Белоградчик, предлагащ на зрителите неповторимо изживяване в уникалната среда на Белоградчишката крепост и сред Белоградчишките скали.

Отбелязва се изключително висок интерес към програмата на фестивала.

„Опера на върховете – Белоградчишки скали“ е новаторска идея на режисьора Пламен Карталов, чиито необичайни сценични решения и замисъл на авторска режисьорска интерпретация са свързани с раждането им сред магическата красота на Белоградчишките скали.

Уникален туристически и културен продукт.

Разпространение на информационни и рекламни материали за събитието на четири езика – български, английски, румънски и сръбски, включително в съседните гранични райони на Румъния – гр. Крайова, гр. Калафат, гр. Дробета – Турну Северин, и Сърбия – гр. Зайчар, гр. Княжевац, гр. Неготин, гр. Бор, гр. Кладово, гр. Ниш.

Интернет реклама на български и английски езици.

“Чувство за хумор” е новата видео поредица, в която през тази есен публиката ще гледа 20 хумористични видео истории с популярни личности, популяризиращи Музея на хумора и сатирата, Габрово и Габровския карнавал. Кратките хумористични видеа се разпространяват в социалните канали на Музея във платформите Facebook, Instagram и Youtube-канала. Отделно от онлайн разпространението им, видеата ще могат да бъдат гледани, a историите чути и от широката публика благодарение на медийното партньорство на Dir.bg, БНР – Радио София и предаването “100 % будни” по БНТ 1.

В проекта участват, и се превръщат в рекламни лица на дестинацията, множество любими хумористични лица: Любо Нейков, Стефан Вълдобрев, Мария Силвестър, Ненчо Илчев, Христо Гърбов, Мая Новоселска, Стефан Щерев, Дони, карикатуристът Чавдар Николов, журналистите Найо Тицин и Ива Дойчинова, режисьорите Теди Москов и Димитър Коцев-Шошо, и др.

Проектът представя по нетрадиционен начин в медийна и онлайн среда една от основните отличителни черти на Габрово – хуморът, като е успял да привлече за инфлуенсъри 22 популярни личности. На този етап видео историите набират голяма популярност и вярваме, че ще се отразят положително на образа на Габрово като туристическа дестинация и ще увеличат интереса и броя на туристи, които избират да посетят Столицата на хумора!

Проектът “Чувство за хумор” се реализира от Музея „Дом на хумора и сатирата“ в колаборация с журналиста Даниел Ненчев и платформата за изкуство и култура Plakat Kombinat с подкрепата на Програма Култура на Община Габрово.

Повече за иновацията тук

Ситуацията с Ковид 19 в страната, макар и малко по-спокойна във времето на провеждане на Карнавала през 2021 г., беляза последните 2 издания на събитието и ни принуди, ние Община Габрово като организатори, да действаме иновативно и нестандартно. Целта беше да успеем да проведем и запазим най-голямото събитие в града ни, но и да не изневерим на неговия характер. Също и да спазим противоепидемичните мерки и да не позволим струпването на хора, които обикновено са около 35 000 души публика и между 2000 и 2500 маскирани участници в шествието, разпределени в около 90 карнавални картини със собствена идея, хореография, костюми и грим.

Как постъпихме?

През 2020 г. направихме първия в света карнавал по време на локдаун, като призовахме жителите на града да украсят терасите си и да посрещнат празника там. Тогава карнавалните макети и платформи минаха под прозорците на габровци, а събитието се излъчваше пряко в интернет с водещи, включвания от различни части на града и поздрави от родните ни музикални звезди.

Този нестандартен подход обаче не беше удачен за 2021 година.

Доста често иновациите са в простите решения. „Досега – Карнавалът се движеше, а хората го гледаха, сега – хората ще се движат, а карнавалът ще ги гледа“. Това беше шеговитото разяснение на ситуацията към гражданите. Разположихме неподвижно карнавалните картини в парковете и площада по протежение на стандартното ежегодно трасе. Запазена марка на карнавала в Габрово са няколкометровите макети, свързани със социални теми, известни личности, политици, общественици. Статичният карнавал съдържаше 40 карнавални картини и 30 макета. Част от тях „говореха“ на публиката или изискваха нейната инициатива, влизане в роля, участие. Пешеходците можеха да се снимат с макетите и забавляват. Другата част от карнавалните картини бяха оживени от актьори, които допълваха идеята им, комуникираха с публиката и я въвличаха в темата.

Публиката можеше да мине през така чакания тунел под Шипка, под зоркия поглед на емблематични политици от всички обещавали го правителства. Да се снима с Отровното трио, джипката на Бойко Борисов, ферарито на Слави Трифонов, да произнесе реч, да се образова онлайн, да си направи селфи в екзотична дестинация, без да пътува, да застане до Делян Пеевски, да се „ваксинира“ в карнавалния ваксинационен пункт, да стане участник в габровските шеги и срещне емблематични габровски зевзеци.

По трасето на карнавала бяха разлепени огромни стикери „Следвай котката“, които да го маркират и упътят зрителите.

Три сцени с местни или гостуващи артисти се грижеха за настроението на публиката, беше създадена детската зона с фокуси, куклен театър, животни и др.

Така карнавалното шествие, което обикновено е концентрирано в около 2 часа, се удължи от 10 часа сутринта до късно вечерта, когато карнавалът по традиция приключи с концерт и пищна заря. Хората имаха на разположение повече от 2 километра забавление и трасе, на което можеха да спазят противоепидемичните мерки.

Част от събитието бяха и Конкурсите за Карнавална картина и Карнавална витрина, в които се включиха и бяха отличени заведения, фирми, магазини, дори градски автобус и фризьорски салон. Със своите креативни идеи те допринесоха за карнавалното настроение и показаха, че хуморът на габровеца живее във всеки. Беше връчена и награда на публиката, оределена чрез директно гласуване от гражданите и гостите на града.

Безспорно Карнавал Габрово 2021 премина с голям успех. Изключително силен беше отзвукът сред публиката, която хареса новия формат – неподвижно шествие – и дори пожела той да се запази по някакъв начин през следващите години. Тя му се наслаждава по-дълго време, вникна в хумора му всеки със своето темпо, време и предпочитание към темите, предизвика дискусия и по-дълъг отзвук от събитието.

На пръв поглед изглежда просто, но новият формат наложи съвсем различен вид организация на събитието и логистика. Но Карнавал Габрово 2021 ни накара да го погледнем от различен ъгъл, да мислим нестандартно и да преборим вътрешната си убеденост, че събитие, в чиято същност освен хуморът, са движението, танцът и виталността, може да бъде застопорено и отново да бъде успешно.

За още информация и много снимки: https://carnival.gabrovo.bg/

Условия и правила към кандидатите:

Наградата е насочена към иновативни подходи, услуги, продукти, технологични решения, концепции. Категорията е широкообхватна и в нея могат да се включват различни представители на туристическата индустрия с различни видове иновации като например, но не само:

  • Start – up компании;
  • Иновативни туристически продукти;
  • Иновативни маркетингови подходи;
  • Технологични иновации;
  • Иновативни подходи за обслужване на клиенти или за сътрудничество с местни общности;
  • Иновативни туристически анимации;
  • Иновативни начини за популяризиране или представяне на даден туристически обект/атракция или дестинация.
  • Други иновации във връзка с туристическата индустрия.

Може да изпратите мейл на info@tourismawards.bg, ако имате въпроси относно нашата кампания.